Skip to main content
DIGIBANK Malaysia

Bagaimanakah saya boleh membekukan aktiviti akaun jika saya mengesyaki terdapat aktiviti penipuan pada akaun saya?

 

Jika anda mengesyaki bahawa anda menjadi mangsa penipuan, anda boleh menggantung sementara akses ke akaun anda dengan mengaktifkan ciri "Kunci Akaun" melalui Aplikasi GXBank atau Talian Khidmat Pelanggan. Berikut ialah gambaran ringkas proses melapor:

  1. Gantung akaun anda


    Anda boleh menggunakan ciri "Kunci Akaun" dalam Aplikasi GXBank. Hanya log masuk ke aplikasi, pergi ke tab 'Profil' di skrin utama, dan pilih 'Kunci Akaun'. Tekan 'Kunci Akaun Sekarang' dan pilih sebab untuk menggantung akaun anda. Dengan mengikuti langkah mudah ini, akaun anda akan digantung serta-merta.

    Atau, anda juga boleh menggunakan sistem suara automatik kami atau berbual dengan GX Buddy melalui panggilan atau Live Chat untuk menggantung akaun anda. Berikan butiran yang diperlukan mengenai insiden seperti tarikh dan masa. Untuk menggantung akaun melalui sistem suara automatik, hubungi +603 7498 3188, tekan 1, dan sahkan MyKad dan nombor telefon anda. Akaun anda akan digantung serta-merta.

    E-mel pengesahan akan dihantar ke alamat e-mel berdaftar anda. Akses ke aplikasi GXBank akan digantung bersama semua transaksi keluar; transaksi masuk tidak akan terjejas.
     
  2. Buat laporan polis


    Penting untuk membuat laporan polis, walaupun anda tidak kehilangan wang. Langkah ini perlu jika anda telah berkongsi maklumat peribadi dengan seseorang yang menyamar sebagai wakil GXBank melalui panggilan, pautan atau e-mel.

Jika anda ingin mengaktifkan semula akaun anda, sila hubungi pasukan Khidmat Pelanggan kami di +603 7498 3188.

  • Was this article helpful?